Зростає кількість конфліктів між пішоходами та користувачами самокатів й велосипедів

Травень 2021

Нещодавно стався конфлікт між журналістом Романом Вінтонівим та хлопцем, який їхав на велосипедній доріжці на електросамокаті. Він не пропустив Романа на пішохідному переході. Журналіст зробив зауваження, натомість його вдарили та бризнули газовим балончиком в очі.
«У випадку з Романом Вінтонівим, його обурило те, що хлопець на електросамокаті не пропустив його на переході. По-хорошому, він правий: електросамокат це плюс-мінус те ж, що й велосипед. Їдеш велодоріжкою – поступаєшся дорогою на нерегульованому пішохідному переході, — розповідає Владислав Власюк, партнер єПраво та керівник першої практики urban law. — Але формально водій електросамоката зараз не зобов’язаний давати дорогу пішоходу».
В Україні залишається невизначеним правовий статус електросамокатів, сігвеїв та моноколес. Правила користування таким транспортом відсутні. Також велосипедисти продовжують їздити тротуарами, бо велоінфраструктура залишається нерозвиненою. 

Користувачів такого транспорту частіше прирівнюють до пішоходів. «Судова практика доволі неоднозначна з цього питання — деякі суди все-таки визнають електросамокат транспортним засобом, а деякі ні. Однак це поодинокі кейси, які мають несистемний характер», — додає Власюк. 

Як зазначає Анна Даниленко, велоактивістка та член Ради з урбаністики Києва, така невизначеність робить користувачів електротранспорту незахищеними.

А як за кордоном?

Ще кілька років тому в Європейських країнах з’явився попит на легкий персональний транспорт. Вони затвердили правила користування про мінімальний вік користувачів, максимальної швидкості та заборони руху тротуарами. 

У січні 2019 року у Данії дозволили рухатися електросамокатами на велодоріжках. Щоб користуватися таким транспортом, особа повинна бути старше 15 років. Вона має слідувати правилам дорожнього руху для велосипедистів, а також не заїжджати на тротуар.

У 2020 році у Копенгагені планували заборонити оренду та паркування у центрі міста. Основна причина — літнім людям важко пересуватися вулицями, якщо електросамокати припарковані неправильно. 

У Франції правила користування легким персональним транспортом визначили у жовтні 2019 року. Заборонено їздити тротуарами, особа, яка керує засобом, має бути старше 12 років, обмежено швидкість транспорту до 25 км/год. А також під час їзди заборонено використовувати навушники та мобільний телефон. 

У США немає правил користування електросамокатом, лише визначення. Правила запроваджує кожен штат. Наприклад, на самокаті потрібно пересуватися лише велодоріжками та велосмугами зі швидкістю до 15 миль на годину. Тротуарами та пішохідними переходами їздити заборонено.

Правове регулювання в Україні

Гостра потреба у регулюванні електротранспорту виникла після запуску прокатного сервісу Bolt. Міський голова Віталій Кличко заявив про те, що сервіс незаконний. Представники компанії відповіли, що неврегульоване питання електросамокатів не означає їх заборони.  

Згодом КМДА та Bolt зробили спільну заяву про те, що легкий персональний транспорт — це частина інфраструктури сучасного міста та світовий тренд. Також запланували розробку правил, якими можуть користуватися власники такого транспорту. Проте на рівні міста документ не був затверджений. У вересні законопроєкт №3023 прийняли у першому читанні. Він має визначити нову категорію учасників дорожнього руху — користувачі персонального легкого електротранспорту.

Також важливо визначити, де рухатимуться користувачі такого транспорту. Наразі законопроєкт передбачає право їздити велосипедними доріжками або краєм проїзної частини дороги, вулиці чи узбіччям. 

Законопроєкт №3023 також передбачає, що під час руху у темний час доби та в умовах недостатньої видимості, користувачі повинні мати включену фару. А також виділити себе за допомогою світловідбивних елементів. Законопроєкт забороняє перевозити пасажирів, користуватися мобільним телефоном, керувати транспортом у стані алкогольного, наркотичного або іншого сп’яніння.

Регулювання не тільки законом

Звичайно, електросамокати та інший легкий персональний транспорт мають багато переваг. Вони мобільні, займають мало простору і не забруднюють повітря. Проте, щоб розвиток нового виду транспорту не призводив до конфліктів, потрібно розвивати інфраструктуру. Зокрема, велодоріжки та «вулиці для всіх». 

Концепція «вулиці для всіх» нагадує старі міста до поширення автомобілів. Ідея передбачає достатню кількість простору для усіх учасників руху. З великою кількістю перетинів з відповідними елементами організації та безпеки. Це створить комфортний та зелений вуличний простір з невисокими швидкісними режимами.   

Анна Даниленко зазначає, що важливо працювати над «новою мораллю». Її основою має бути взаємоповага та розуміння, що інші учасники руху адекватні та неконфліктні. Вони не хочуть нікого травмувати. Поки ці думки залишаються непроговореними та неусвідомленими в нашому суспільстві.

Що робити у конфліктній ситуації між пішоходом та користувачем самокату?
W

Звертатися у службу підтримки організації, яка надає послуги з оренди самокатів,

W

звернутися до відділення поліції.

Працюймо разом!